عکس | یک ایران، زیر چتر سرباز وطن

حالا از آن پرواز بی‌بازگشت سه سال می‌گذرد، سفری به مقصد بهشت. اما آنچه برای یک ایران از آن پرواز جا ماند مکتبی بود که به نام جاودانه سردار شهید قاسم سلیمانی پیوند خورد. پیوندی که مولفه‌های بی‌شماری دارد. یکی از آنها درست چیزی است که در دیوارنگاره تازه میدان ولی‌عصر(عج) نمود پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۳۹۲۹۵۰
نویسنده روزنامه جام جم

عکس | یک ایران، زیر چتر سرباز وطن

نام و تصویر سردار شهید سلیمانی در کنار دیگر اسطوره‌های ملی ایران. آنچه بیش از همه در این دیوارنگاره خودنمایی می‌کند نقش و جایگاه شهید در ایجاد همدلی میان مردمان این سرزمین است. مولفه‌ای که بیراه نیست بگوییم در کمتر چهره‌ای در این سرزمین به چشم خورده است.

این که در زمان حیات، محبوب دل‌های مردمان این سرزمین، آن هم با وجود همه تفاوت نظرها باشد. ویژگی‌ای که از جمله مواردی است که او را در کنار دیگر اسطوره‌های ملی این سرزمین قرار می‌دهد. 

در برخی نظریات قرن بیستم، اسطوره‌ها را انعطاف‌پذیر با اشکال جدید فرهنگی و اکتشافات بشری را یکی از دلایل بازتعریف اسطوره‌های جدید مطابق با ساختار دنیای امروزی مطرح کرده‌اند. از سویی دیگر ایجاد وفاق ملی همواره یکی از مسائل پیشروی حکومت‌ها از جمله نظام سیاسی کشور ما بوده است.

اسطوره‌ها همواره تداعی‌کننده یک هویت واحد هستند. از این رو نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای تحقق آرمان‌های اسلامی و ایرانی خود می‌تواند با بهره‌گیری از شخصیت سردار شهید سلیمانی به عنوان اسطوره‌ای ملی به حفظ و تقویت یکپارچگی ملی نائل آید.

شهید سردار سلیمانی از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های ملی ایران است که با بررسی واکنش گروه‌های مختلف پس از شهادت شهید سلیمانی متوجه همدلی و همبستگی آنها می‌شویم.

شهید سردار سلیمانی نقطه اتصال گروه‌های اجتماعی و سیاسی بود که می‌تواند به عنوان اسطوره‌ای ملی در اهداف و برنامه‌های سیاسی و اجتماعی نقش‌آفرینی کند.

نمایان‌شدن این همبستگی ملی دلایلی دارد که مصداق‌های فراوانش را هم در زمان حیات شهید بزرگوار می‌توان دید و هم در زمان تشییع پرشکوه او و هم پس از آن از طیف آدم‌هایی می‌توان متوجه شد که بر سر مزار ایشان می‌آیند، و البته همه این مفاهیم به درستی در دیوارنگاره تازه میدان ولی‌عصر(عج) نمایان‌است. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها